MAMAAA!

Illustratie: http://studiostift.nl/one-sketch-a-day/

Ik vind het heerlijk om moeder te zijn!

Soms wel een beetje veel, al die balletjes die je hoog moet zien te houden;

Kindjes opvoeden, een fijne en inspirerende baan, goeie relatie, rimpels zo goed mogelijk wegwerken, sporten, gezond eten, vrienden en familie niet verwaarlozen, enzovoorts. Al die taken en al die keuzes…

Maar tijdens zo’n dag dat de balletjes dreigen te vallen, denk ik vaak aan mijn oma en mijn moeder.

Zo kort geleden nog hadden vrouwen in Nederland helemaal niks te kiezen.

Terwijl ik me op 35-jarige leeftijd druk maak over welk anti-rimpel-smeersel ik nu weer zal aanschaffen,

moest mijn oma op die leeftijd hoogzwanger van een tweeling met 9 andere kinderen, haar eigen huis uit.

Omdat hun huis werd bezet door de Duitsers tijdens de Tweede Wereldoorlog.

En mijn moeder, die ontslagen werd toen ze met mijn vader trouwde.

Als vrouw werd je dan geacht kinderen te krijgen en had je toch geen tijd meer om te werken.

Om die reden heeft mijn moeder ons extra gestimuleerd om te gaan studeren en onze talenten te benutten.

Ik ben mijn oma en moeder heel dankbaar dat ze de weg voor ons vrij hebben gemaakt.

Zodat wij weer een voorbeeld kunnen zijn voor onze dochters.

Mijn dochtertje vroeg me laatst nog of een mevrouw ook dokter kon worden of alleen ‘zuster’.

Hmmm. Er is dus nog steeds werk aan de winkel.

En op de momenten dat de balletjes me om de oren vliegen denk ik voortaan aan de vrouwen die me voorgingen.

Ondanks alles gingen ze door, met opgeheven hoofd!


One comment

  1. mamadblog

    Mooi geschreven en zo waar! Soms als ik het even zwaar heb denk ik ook aan mijn moeder, zij heeft het idd ook zwaarder gehad, respect voor onze moeders en de moeders van onze moeders en de moeders van de moeders van onze moeders enz. 😉 Wat dat betreft leven wij toch best in een luxe tijd en daar mogen we dankbaar voor zijn 🙂

Leave a Reply

